Szukasz idealnego źródła oświetlenia dla Twojego auta? Zastanawiasz się, czy w Twoim samochodzie możliwa jest instalacja lampy ksenonowej zamiast halogenów – lub odwrotnie? Czym ksenony różnią się od żarówek halogenowych? Znamy odpowiedzi na nurtujące Cię pytania i nie wahamy się ich udzielić!
Halogeny i ksenony są dwoma najpopularniejszymi źródłami światła w samochodach. Standardowe żarówki halogenowe pozwalają uzyskać jasność na poziomie 1500 lumenów i pobierają 55 W. Do ich działania niezbędny jest żarnik zamknięty w kwarcowej bańce wypełnionej gazem szlachetnym – halogenem. Lampy ksenonowe (lub jeśli wolisz – wyładowcze) pobierają 32 W i osiągają 3200 lumenów, a więc zużywają mniej energii, mimo tego, że dają znacznie bielszy snop światła. Nadają samochodom także nowoczesny wygląd. Jeśli na standardowym wyposażeniu Twojego pojazdu znajdują się halogeny i chcesz je wymienić na lampy wyładowcze, zleć to zadanie doświadczonemu serwisowi. Przetwornice HIT, choć umożliwiają samodzielne dokonanie zmian, są nielegalne i niebezpieczne. Oślepiają innych kierowców i zwiększają ryzyko wypadków, a także wpływają na pobór prądu i paliwa.
Żarówki halogenowe są najczęściej wykorzystywanym źródłem oświetlenia samochodowego. Producenci branży automotive po raz pierwszy zastosowali je w samochodach w latach 60. ubiegłego wieku. Halogeny są zbudowane z żarnika i otaczającej go kwarcowej bańki. W przeciwieństwie do standardowych żarówek wypełniają je gazy z grupy halogenów (jod lub brom), a to rozwiązanie pozwala zapobiec ciemnieniu bańki. To właśnie im tego typu żarówki zawdzięczają nazwę i symbol. Prąd, który przepływa przez wolframowy żarnik, tworzy jasną barwę światła na poziomie 1500 lumenów, przy poborze 55 W. Wolfram, który nie należy do łatwotopliwych, paruje i regeneruje się jednocześnie. Jednak jego odnowa nie jest możliwa bez końca. Z czasem traci na grubości, aż w końcu się przepala.
Konkretne linie halogenów są montowane w światłach głównych i pomocniczych. Standard Halogen, MegaLight, MegaLight Ultra i SportLight marki Tungsram znajdują zastosowanie w światłach mijania, drogowych i przeciwmgłowych. Natomiast Tungsram Standard Miniature sprawdzają się w oświetleniu tablicy rejestracyjnej czy w kabinie samochodu.
Ksenony to tzw. lampy wyładowcze, które zaczęto stosować w ostatniej dekadzie ubiegłego wieku, początkowo tylko w światłach mijania. Dziś, dzięki specyficznej konstrukcji, mogą obsługiwać jednocześnie światła drogowe i światła mijania. Swój inicjał czerpią od angielskiego słowa „discharge”, czyli wyładowanie. W ich budowie zrezygnowano z żarnika i postawiono na zupełnie inny sposób emisji światła. Do bańki wtłacza się pod wysokim ciśnieniem ksenon, również zaliczany do gazów szlachetnych. Gdy przez konstrukcję lampy przepływa prąd o mocy 32 W, elektrody wysokiego napięcia umożliwiają jonizację gazu i powstanie łuku świetlnego. Uzyskany snop światła przed samochodem jest zauważalnie bielszy i bardziej zwarty od wytwarzanego przez halogeny. Jego jasność sięga 3200 lumenów. Kupując lampy ksenonowe, zwróć uwagę na to, by miały zwiększoną odporność na wstrząsy i drgania.
Szukasz lamp ksenonowych? Celuj w produkty serii Xenon Standard, White Xensation i Xensation MegaLight od Tungsramu. Linia Xenon Standard oferuje lampy: D1S, D1R, D2S, D2R, D3S, D3R, D4S i D4R. White Xensation obejmuje warianty D1S, D2S, D2R, D3S i D4S, a Xensation MegaLight do D1S i D2S.
Żarówki halogenowe są lubiane przez kierowców za dobrą widoczność, którą zapewniają już standardowe typy – ale nie musisz wyłącznie na nich polegać! Produkty o wzmocnionych parametrach są oferowane m.in. przez linie MegaLight, MegaLight Ultra i SportLight marki Tungsram. Dzięki nim oświetlenie samochodowe wytwarza przyjazną oku barwę, zbliżoną do światła dziennego. Podkręcone właściwości czynią jazdę w trudnych warunkach bardziej komfortową. Wymianę halogenów z reguły można wykonać we własnym zakresie, bo żarówki te nie nastręczają trudności przy montażu. Także niska cena stanowi dla wielu kierowców jeden z głównych argumentów przemawiających za tym typem oświetlenia – wynika ona z prostej konstrukcji i niewielkich kosztów produkcji.
A z wad? Wiele modeli halogenów naraża odbłyśnik na matowienie. Dlatego zaleca się wybierać dobre jakościowo żarówki, które są przystosowane do instalacji elektrycznej większości aut jeżdżących po naszych drogach. W ten sposób można zapobiec wytwarzaniu nadmiernego ciepła, które szkodziłoby odbłyśnikowi. Ponadto żarówki halogenowe błyskawicznie się nagrzewają, co znacznie zmniejsza ich trwałość w porównaniu z ksenonami. Dodatkowo podczas wymiany tego typu żarówek należy uważać, by nie dotykać szkła bańki palcami, bo może to skrócić żywotność halogenu.
Lampy ksenonowe wytwarzają światło o śnieżnobiałej barwie i imponującym zasięgu. Minimalizują różnice między widocznością w dzień i w nocy. Pobierają mniej prądu, dlatego przepalają się wolniej niż halogeny. Stanowią również mniejsze obciążenie dla alternatora i przynoszą oszczędności na zużyciu paliwa.
Z drugiej strony, ksenony kosztują więcej od żarówek halogenowych, co wynika z ich skomplikowanej budowy. Wymiana jest również bardziej skomplikowana i może grozić porażeniem prądem, dlatego warto zlecić ją w serwisie, co dodatkowo zwiększa związany z nią koszt. Ponieważ obydwa rodzaje oświetlenia należy wymieniać parami – aby uniknąć rozbieżności w temperaturze światła po lewej i prawej stronie – różnica w kosztach eksploatacji lamp ksenonowych i halogenów jest jeszcze bardziej widoczna. Wymianie ksenonów powinno towarzyszyć staranne wypoziomowanie. W przeciwnym razie będą oślepiać innych uczestników dróg i zwiększać ryzyko wypadków. Podczas kontroli drogowej nieprawidłowy montaż świateł może zostać zaklasyfikowany przez policjantów jako zagrożenie w ruchu drogowym, co jest karane wysokim mandatem.
Twoje auto jest fabrycznie wyposażone w żarówki halogenowe, a marzą Ci się lampy ksenonowe? W żadnym razie nie decyduj się na zestaw HID, czyli conversion kits służące do samodzielnych przeróbek reflektorów z halogenowych na ksenonowe. HIDy są nie tylko nielegalne, ale też nie pozwalają na dokładne zgranie lamp z profilem reflektora przeznaczonego fabrycznie pod halogen. Po zastosowaniu tego typu przetwornicy źródło światła zmienia swoje usytuowanie względem odbłyśnika, a blask zostaje kierowany w nieodpowiednie miejsce. Ponieważ nie da się ich wypoziomować, oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka, a także tych przed Tobą. Jeśli dojdzie do wypadku, konsekwencje prawne spadną na Ciebie. Zestawy HID niszczą również reflektor i zwiększają pobór mocy – taki zakup zupełnie się nie opłaca.
Bezpieczna zamiana żarówek halogenowych na ksenony, która nie narazi innych kierowców na rażenie światłami jest możliwa. Jeśli na nią się decydujesz, powierz to zadanie specjalizującemu się w tym mechanikowi. Musisz liczyć się z zakupem reflektora ksenonowego dla lamp wyładowczych, spryskiwaczy reflektora i systemu samopoziomowania względem jezdni. Miej jednak na uwadze, że samochód wyposażony fabrycznie w halogeny jest homologowany, dopuszczony do ruchu jako całość – razem z oświetleniem. Wszystkie ingerencje, czyli właśnie zamiana halogenów na ksenony czy ledy albo wycinanie filtra dpf, zmieniają jego konstrukcję, a zatem naruszają homologację. W świetle prawa taki samochód nie powinien jeździć po drogach. Dlatego najrozsądniej jest pozostać przy oryginalnym typie oświetlenia
Podmiana ksenonów na halogeny również jest możliwa, choć wymaga przeróbki całej instalacji. Ale to rozwiązanie jest kompletnie bez sensu, bo… i po co to robić? Lampy wyładowcze cechują się większą trwałością, więc pozwalają zaoszczędzić sporo czasu na ich wymianach. Prezentują się też znacznie nowocześniej i atrakcyjniej od klasycznych świateł. A to może stanowić ważny argument dla ewentualnego przyszłego nabywcy Twojego samochodu, gdy już zamarzy Ci się nowy.
Nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi, jakie oświetlenie spisuje się lepiej, bo oba mają wady i zalety. Lampy wyładowcze zapewniają wyraziście białe światło i większy kontrast między oświetlonym polem przed samochodem w nocy a miejscem spoza zasięgu światła. Imponująca liczba lumenów nie przekłada się jednak na długość wiązki, a jedynie na jej barwę. Z kolei halogeny są tańsze w eksploatacji i – z reguły – prostsze do wymiany. Ostatecznym argumentem zawsze może być modny design lamp. Pamiętaj jednak, by zawsze wybierać produkty z homologacją E1 – pozbawione tego oznaczenia nie są dopuszczone do użytku na polskich drogach i w wielu innych krajach Europy.
Zależy Ci na tym, by znaki i przeszkody na drodze zauważać z wyprzedzeniem? Wybierz produkty z serii oferującej podkręcone parametry – np. z linii MegaLight lub Xensation MegaLight od Tungsramu. Znajdziesz je w naszym na stronie autolamp.pl.
Polecane wpisy:
Serie lamp halogenowych i ksenonowych marki Tungsram
Lampy ksenonowe Tungsram Xenon Standard
Seria żarówek Tungsram Standard
Źródło zdjęć: canva.com, www.reshot.com