Lampy ksenonowe Tungsram Xenon Standard

Lampy ksenonowe powoli stają się standardem nie tylko w samochodach wyższej klasy, ale i w niewielkich, miejskich modelach. Nic dziwnego – świecą dłużej i mocniej niż standardowe żarówki, emitując miłe dla oka, jasne światło, a dzięki nowym technologiom są coraz tańsze w produkcji. Jeśli szukasz ksenonów, sprawdź serię Xenon Standard od Tungsram, która – oprócz wymienionych już zalet – wyróżnia się też rewelacyjnym stosunkiem ceny do jakości, charakterystycznym dla wszystkich produktów węgierskiej marki.

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Na czym polega działanie lampy ksenonowej?
  • Jakie są zalety ksenonów?
  • Czym wyróżniają się lampy ksenonowe z serii Xenon Standard marki Tungsram?
  • Czy do reflektorów halogenowych można zamontować ksenony?

W skrócie

Źródłem światła w lampach ksenonowych jest łuk świetlny, który powstaje z wyładowania elektrycznego pomiędzy elektrodami. Ksenony przeznaczone są do reflektorów głównych samochodu. Emitują jasne światło o barwie zbliżonej do światła naturalnego oraz o długiej wiązce, dzięki czemu rewelacyjnie oświetlają drogę. Są wydajne – żywotność produktów sprawdzonych marek szacuje się na ok. 3 tysiące godzin, co przekłada się na 150 tysięcy przejechanych kilometrów.

W linii Standard marki Tungsram znajdują się lampy ksenonowe: D1S, D1R, D2S, D2R, D3S, D3R, D4S oraz D4R.

Lampy ksenonowe – jak działają?

Pierwszym samochodem, w którym seryjnie montowano lampy ksenonowe, było BMW serii 7. „Siódemka” szybko stała się obiektem westchnień wielu kierowców – miała sportowy, dynamiczny, natychmiast przykuwający uwagę design. Na ten nieco zadziorny charakter w dużym stopniu wpływało oświetlenie. To nie zmieniło się nawet o jotę – również dziś ksenony nadają samochodom, nawet tym o długiej metryce, nowoczesny wygląd, który przyciąga spojrzenia absolutnie wszystkich kierowców.

Światła ksenonowe we współczesnych samochodach

Czym ksenony różnią się od halogenów, że dają tak niezwykły efekt? Odpowiedź jest prosta – wszystkim. W lampach ksenonowych nie znajdziemy tradycyjnego żarnika (z tego powodu nie nazywa się ich „żarówkami”, ale właśnie „lampami”, „jarznikami” lub „palnikami wyładowczymi”). Źródło światło stanowi w nich łuk świetlny, który wytwarza się za sprawą wyładowania elektrycznego pomiędzy elektrodami, znajdującymi się w bańce wypełnionej ksenonem. W skład reflektora ksenonowego wchodzi też zapłonnik, palnik oraz przetwornica, generująca wysokie napięcie potrzebne do powstania i podtrzymania łuku świetlnego.

Ksenony – same zalety?

Największą zaletą lamp ksenonowych jest wydajność. Ksenony emitują snop światła o wartości ok. 3200 lumenów, pobierając zaledwie 35 watów, podczas gdy halogeny, aby wytworzyć strumień świetlny o mocy 1500 lumenów, potrzebują 55 watów. Generowana przez lampy ksenonowe wiązka jest nie tylko jaśniejsza i dłuższa, ale też milsza dla oka – ma niebieskawą barwę, zbliżoną do barwy światła naturalnego, dzięki której wyraźniej doświetla szczegóły na drodze i poboczu, a w czasie jazdy nocą nie męczy wzroku kierowcy. To różnica, która deklasuje żarówki halogenowe, pod względem właściwości świetlnych zostawiając je daleko w tyle.

Reflektory ksenonowe genialnie oświetlają jezdnię i sprawiają, że samochód jest lepiej widoczny dla innych kierowców, również w dzień. Światło, które emitują, dobrze odwzorowuje barwy, a także wyróżnia się optymalnym kontrastem. Wszystkie te zalety sprowadzają do się jednej, najważniejszej – poprawy bezpieczeństwa na drodze. Im szybciej zauważysz przeszkodę, która pojawiła się na jezdni, tym szybciej zareagujesz i – z dużą dozą prawdopodobieństwa – unikniesz wypadku.

Wydajniejsze, ale droższe

Niezaprzeczalnym atutem lamp ksenonowych jest także żywotność – czas ich pracy szacuje się na 3 tysiące godzin, co oznacza, że ksenony świecą nawet 10 razy dłużej niż halogeny. Liczbę tę możemy przełożyć na ok. 150 tysięcy przejechanych kilometrów i 5–7 lat jazdy. Wartości robią wrażenie, zwłaszcza jeśli podkreślimy, że wydajność lamp wyładowczych przez cały okres działania spada nieznacznie. Im bliżej przewidzianej granicy żywotności, tym bardziej fioletowego zabarwienia nabiera emitowane przez nie światło. Aby uniknąć rozbieżności w oświetleniu pomiędzy dwoma reflektorami, jarzniki należy wymieniać parami.

Czy ksenony mają jakieś wady? Jedną, ale sporą – cenę. W wielu modelach samochodów lampy ksenonowe wciąż dostępne są jako wyposażenie dodatkowe, którego koszt sięga nawet kilku tysięcy złotych. Kosztowna bywa też ich wymiana, ponieważ na rachunku często znajdzie się nie tylko zakup nowych ksenonów, ale też usługa mechanika – dostęp do reflektora tego typu bywa utrudniony. Koszty eksploatacji lamp wyładowczych niekiedy obejmują też naprawę innych elementów ich konstrukcji: przetwornicy, zapłonnika albo wymaganego przepisami układu samopoziomowania.

Lampy ksenonowe

Oznaczenia ksenonów – D1S, D2S, D2R?

Lampy ksenonowe znakuje się literą „D” (od ang. discharge – „wyładowanie”). Kolejny symbol w oznaczeniu wskazuje na integrację lampy z zapłonnikiem, który odpowiada za wysokie napięcie generujące łuk świetlny. Cyfry nieparzyste (D1, D3, D5) oznaczają obecność zapłonnika, natomiast parzyste (D2, D4) – jego brak. Ostatni znak, czyli litera, informuje o typie reflektora – „R” określa reflektory odbłyśnikowe, a „S” soczewkowe (zwane też projekcyjnymi).

Ksenony a biksenony

Lampy ksenonowe stosuje się wyłącznie w reflektorach głównych samochodu. Standardowe ksenony, które zapalają się z niewielkim opóźnieniem, obsługują jedynie światła mijania. Kiedy kierowca przełącza je na światła drogowe, uruchamiają się halogeny. Producenci oświetlenia samochodowego znaleźli jednak rozwiązanie tego problemu – w najnowszych samochodach montuje się obecnie biksenony obsługujące oba typy świateł. Światła drogowe włączane są w nich poprzez przesunięcie zespołu optycznego – zmianę przesłony albo ruch palnika.

„Żarówki” ksenonowe Tungsram Standard

Uzbroiliśmy się w wiedzę teoretyczną, więc możemy przejść do prezentacji lamp ksenonowych marki Tungsram. W serii standard węgierskiego producenta znalazły się ksenony do reflektorów głównych samochodu: D1S, D1R, D2S, D2R, D3S, D3R, D4S oraz D4R. Wszystkie z nich wyróżniają się mocą znamionową 35 W i napięciem znamionowym 12 V, choć niektóre różnią się wydajnością świetlną. Poniżej przedstawiamy szczegóły specyfikacyjne każdego z rodzajów.

Oznaczenie Trzonek Moc [W] Napięcie [V] Wydajność świetlna [lumeny]
D1S PK32d-2 35 W 12 V 3200 lm
D1R P32D-3 35 W 12 V 2800 lm
D2S P32d-2, P32D-2 35 W 12 V 1750, 3200 lm
D2R P32d-3, PK32d-3 35 W 12 V 1550, 2800 lm
D3S PK32d-5 35 W 12 V 3200 lm
D3R PK32D-6 35 W 12 V 2800 lm
D4S P32d-5 35 W 42 V 3200 lm
D4R P32d-6 35 W 42 V 2800 lm

Dlaczego Tungsram?

Tungsram to marka, której możesz zaufać. Zbudowana jest na dwóch filarach – ponad 120-letnim doświadczeniu w tworzeniu oświetlenia, nie tylko samochodowego, ale też domowego i medycznego, oraz nieustannym dążeniu do innowacji. Wszystkim działaniom firmy – zarówno na etapie projektowania, jak i wytwarzania – przyświeca hasło „Zero defektów”. Cały proces produkcji żarówek i lamp jest sterowany komputerowo, dzięki czemu Tungsram wyeliminował przypadkowe błędy i niedoróbki. Wysoką jakość produktów węgierskiej marki potwierdzają szczegółowe testy i przyznane na ich podstawie certyfikaty, między innymi ISO 9001 oraz IATF 16949. Wszystkie żarówki wytwarzane w fabrykach Tungsram spełniają europejskie standardy, przede wszystkim normę E1, czyli homologację niemiecką, uznawaną w branży motoryzacyjnej za najbardziej restrykcyjną, a także są dopuszczone do użytku na drogach publicznych.

Wymiana halogenów na ksenony – czy to możliwe (i legalne)?

Oświetlenie ksenonowe kusi wydajnością, rewelacyjnymi parametrami i obietnicą oszczędności. Kusi tak bardzo, że wielu kierowców decyduje się na montowanie ksenonów w reflektorach halogenowych. Sprawa wydaje się prosta, ponieważ na rynku można znaleźć tzw. HID-y, czyli zestawy, które służą do samodzielnego przerobienia lamp samochodu tak, aby zamiast fabrycznych halogenów zamontować jarzniki ksenonowe. Zestawy tego typu składają się z palników wyładowczych z trzonkami dostosowanymi do lamp halogenowych, przetwornicy i przewodów łączeniowych. Wystarczy więc wymontować halogeny, w ich miejsce włożyć ksenony, a całość podłączyć do instalacji elektrycznej samochodu. Banalne, prawda? Niestety – nielegalne i niebezpieczne.

Montaż ksenonów w miejsce halogenów

Typ żarówki ściśle wiąże się z konstrukcją reflektora. Ta współzależność jest ustalana już na etapie projektowania lampy, gdy co do milimetra wylicza się, w jakiej pozycji ma zostać usytuowany żarnik, aby światło właściwie odbijało się od odbłyśnika. Jeśli do reflektora założymy inną żarówkę niż ta przewidziana w projekcie, uzyskamy odmienne, przypadkowe parametry. Wiązka światła ulegnie złamaniu albo rozproszeniu, oślepiając kierowców jadących z naprzeciwka czy pieszych i nie zapewniając odpowiedniego oświetlenia jezdni.

Poruszanie się samochodem, w którym halogeny zostały przerobione na ksenony, wcześniej czy później skończy się mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego albo wypadkiem. Co więcej, w razie stłuczki ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, ponieważ zmodyfikowany reflektor traci homologację – dopuszczenie do użycia w ruchu drogowym.

Wymiana oświetlenia na ksenonowe

Rozwiązanie legalne, choć kosztowne, stanowi wymiana całego systemu oświetlenia na ksenonowe – fabryczne, jeśli w modelu danego samochodu ksenony były dostępne jako wyposażenie dodatkowe, albo konstruowane na zamówienie przez wyspecjalizowane w tym firmy. Druga opcja wymaga wymaga nie tylko przeróbki instalacji elektrycznej, koniecznej między innymi do podłączenia przetwornicy, ale też założenia układów samopoziomowania i mycia lamp, które są narzucanymi przez przepisy częściami oświetlenia ksenonowego.

 

Technologia ksenonowa to luksus, który powoli zamienia się w standard. Czy wyprze żarówki halogenowe i będzie skutecznie konkurować z coraz śmielej wkraczającymi na rynek diodami LED? Trudno powiedzieć. Jedno jest jednak pewne – ksenony oferują rewelacyjne właściwości świetlne. Generują jasne światło o miłej dla oka barwie, zapewniając kierowcy szerokie pole widzenia i zdecydowanie poprawiając bezpieczeństwo na drodze.

Szukasz wydajnych lamp ksenonowych? Mamy je na autolamp.pl!

Źródło zdjęć i mediów: shutterstock.com, youtube.com (Tungsram)