Żarówka halogenowa H1 – budowa i zastosowanie

Żarówki halogenowe H1 to popularny rodzaj oświetlenia samochodowego, stosowany w reflektorach głównych od 1962 roku. W historii motoryzacji H1 zapisała się jako pierwsza lampa przeznaczona do aut. Początkowo pojawiała się w pojazdach tylko europejskich kierowców. Na swój debiut w Stanach Zjednoczonych musiała zaczekać przeszło trzydzieści lat – do 1997 roku. Na czym polega jej fenomen, że dla wielu kierowców wciąż jest numerem jeden przy wymianie żarówek? Poznaj jej budowę i zastosowanie i dowiedz się, w jaki sposób wytwarza światło.

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Jak jest skonstruowana i jak działa żarówka H1?
  • W jakich reflektorach możesz stosować żarówkę H1?
  • Jakie produkty pasują do samochodów osobowych?
  • Które serie żarówek są przeznaczone dla aut dostawczych?

W skrócie

Marka Tungsram produkuje zarówno standardowe żarówki H1, jak i takie, które, dzięki specjalnej konstrukcji, pozwalają uzyskać jeszcze lepszą widoczność na drodze. W szczelnej, kwarcowej bańce, zamknięto pojedynczy, wolframowy żarnik, który po nagrzaniu przepływającym przez niego prądem wytwarza jasną wiązkę białego światła. Zarówno produkty z linii Megalight Ultra, jak i Sportlight czy Heavy Star odpowiadają europejskim regulacjom, mają trzonek P14.5S, dlatego z powodzeniem mogą być instalowane w reflektorach głównych.

Żarówka H1 – budowa i działanie

Żarówka halogenowa wytwarza światło dzięki pojedynczemu, wolframowemu żarnikowi, zamkniętemu w kwarcowej bańce. Po włączeniu reflektorów głównych samochodu przepływający przez żarnik prąd nagrzewa odpowiednio wyprofilowany drucik i powoduje powstanie jasnego blasku przed samochodem. Wewnątrz bańki znajduje się gaz z grupy halogenów, któremu wiązka zawdzięcza swój kolor i nazwę. Dlatego żarówki halogenowe opisywane są inicjałem „H”. Kolejne generacje zyskują następujące po sobie numery. Stąd oznaczenie H1 w przypadku pierwszej halogenowej żarówki, która powstała i została dopuszczona do użytku. Bańka H1 jest zakończona trzonkiem P14.5S, odpowiadającym standardom IEC 60061.

Halogeny pierwszej generacji dla aut osobowych mają moc 55 W i wytwarzają strumień światła zbliżony do 1550 lumenów. Wynika to z normy ECE 37, która reguluje właściwości oświetlenia aut w wielu krajach świata. Natomiast produkty o mocy 70 W są przystosowane dla ciężarówek. Parametry wpływają na trwałość żarówek H1, których czas działania w zależności od modelu szacuje się na 330 do 500 godzin. A wzmocnione parametry, choć poprawiają widoczność często towarzyszą krótszej żywotności.

Zastosowanie żarówki H1

Żarówki H1 są produkowane z myślą o reflektorach głównych samochodów, co oznacza, że stosuje się je w światłach drogowych, mijania i przeciwmgielnych. Pojedynczy wolframowy drucik pozwala stosować je jako jeden z wymienionych rodzajów świateł. W przeciwieństwie do halogenów dwuwłóknowych nie da się H1 przełączyć na inne oświetlenie. Tej samej żarówki nie wykorzystasz do obsługi świateł drogowych i świateł mijania.

halogen h1

Standardowe żarówki H1 marki Tungsram

H1 z linii Tungsram Basic Halogen

Standardowe żarówki H1 marki Tungsram są chętnie instalowane w autach wiodących producentów branży motoryzacyjnej. Model o mocy 55 W, napięciu 12 V i trzonku P14.5S znajduje zastosowanie w autach osobowych. Z kolei model o mocy 70 W, napięciu 24 V jest montowany w autobusach i samochodach dostawczych. Pierwszy z nich wytwarza 1550 lumenów, a drugi – 1900.

Żarówki H1 marki Tungsram dla aut osobowych

H1 z linii Tungsram Megalight Ultra +120%

Żarówki H1 serii Tungsram Megalight Ultra +120% dają do 120% więcej światła na drodze, znacząco poprawiają widoczność i obniżają ryzyko wypadków. Dzięki nim z dużym wyprzedzeniem dostrzegasz przeszkody czy znaki drogowe, więc zyskujesz cenne sekundy na reakcję. Poza tym, że halogeny mają wzmocnione parametry, doskonale wpisują się w restrykcyjne normy dla aut osobowych. Wraz z mocą 55 W, napięciem 13 V i trzonkiem P14.5S, wytwarzają wiązkę świetlną na poziomie 1550 lumenów.

H1 z linii Tungsram Megalight Ultra +90%

Halogeny pierwszej generacji z serii Tungsram Megalight Ultra +90% charakteryzują się niebieskim zabarwieniem w górnej części bańki. Produkują jasne światło, które nie oślepia kierowców z naprzeciwka i zapewniają znacznie większy komfort, niż standardowe H1. Podczas nocnych przejażdżek i przy złej pogodzie spisują się na medal. Podobnie jak standardowe modele mają moc 55 W, napięcie 12 V i trzonek P14.5S i wydajność 1550 lumenów.

H1 z linii Tungsram Megalight Ultra +50%

Żarówki H1 Tungsram Megalight Ultra +50% zostały zaprojektowane w taki sposób, by gwarantowały o 50% lepszą widoczność na drodze w porównaniu ze swoimi standardowymi odpowiednikami. Parametry techniczne – moc 55 W, praca pod napięciem 12 V i trzonek P14.5S – doskonale trafiają w zalecenia producentów aut osobowych i zapewniają wiązkę na poziomie 1550 lumenów.

H1 z linii Tungsram Sportlight Extreme

H1 należące do serii Tungsram Sportlight Extreme, jak przystało na żarówki premium marki Tungsram, wyróżniają się wzmocnionym światłem. W przypadku tej linii o 40% – i temperaturą barwową na poziomie 5000 Kelwinów. 55 W, 12 V i trzonek P14.5S sprawiają, że są one kompatybilne z elektryką aut osobowych.

H1 z linii Tungsram Sportlight Ultra 4200 K

Linia Tungsram Sportlight Ultra 4200 K obejmuje żarówki przeznaczone do reflektorów głównych. W tym modelu transparentna bańka jest stopniowo zabarwiana na niebiesko. Wytwarzane przez H1 mocne biało-niebieskie światło dorównuje jasnością lampom ksenonowym. Zwiększa ponadto widoczność na drodze o 50% w porównaniu z klasycznymi modelami halogenów. Są przystosowane dla standardowych instalacji 55 W i 12 V i zakończone trzonkiem P14.5S. Charakteryzują się temperaturą barwową 4200 Kelwinów.

H1 z linii Tungsram Sportlight +50% Blue

Żarówki H1 z serii Tungsram Sportlight +50% Blue, tak jak wszystkie wcześniej wymienione, spełniają europejskie normy. Mogą być legalnie użytkowane w krajach Unii. 55 W, 12 V oraz trzonek P14.5S sprawiają, że żarówki są bezpieczne dla instalacji w pojazdach osobowych. Ogromnym atutem jest też jasność na poziomie 1550 lumenów, odpowiedzialna za wyraziste kontury znaków i przeszkód na horyzoncie. Na uwagę zasługuje błękitna bańka, która przyczynia się do powstania niebiesko-białej wiązki światła przed samochodem. Doświetla również pobocze i zapewniająca dobrą widoczność w każdych warunkach. Halogen z tej linii nadaje reflektorom stylowy wygląd i wspaniale współgra z designem nowoczesnych aut.

H1 w NewEmergency Box

Jeśli lubisz być przygotowany na różne okoliczności lub chcesz nabyć standardowe H1 – 55 W, 12 V, trzonek: P14.5S – wraz z bezpiecznikami, światłami do kierunkowskazów, lamp tylnych czy lamp stopu, możesz sięgnąć po zestaw NewEmergency Box, który zawiera je wszystkie. W tym sposób oszczędzisz sobie późniejszej fatygi. W poręcznym, plastikowym pudełku wszystko ma swoje miejsce. Tego rodzaju opakowanie ochroni Twoje zapasy przed uszkodzeniami lepiej od klasycznych, tekturowych pudełek.

Żarówki H1 marki Tungsram dla ciężarówek

H1 z linii Tungsram Heavy Star

Linia Heavy Star oferuje żarówki H1 do samochodów ciężarowych i dostosowana jest do instalacji 70 W, 24 V z klasycznym trzonkiem P14.5S. Stanowi obok serii Tungsram Basic Halogen drugą propozycję dla zawodowych kierowców TiRów, dostawczaków i autobusów. Pozwala wytworzyć jasno-białe światło o mocy 1550 lumenów, dlatego porządnie oświetla drogę przed maską.

żarówki h1 dla ciężarówek

Żarówka H1 na miarę Twoich potrzeb

Poszukując odpowiedniej żarówki H1, powinieneś uwzględnić warunki, w których na ogół kierujesz samochodem. Być może większość Twoich podróży odbywa się w nocy, więc potrzebujesz dodatkowego wzmocnienia. Albo, z uwagi na porę roku czy zamieszkiwany przez Ciebie kraj, częściej jesteś narażony na jazdę podczas mgieł lub opadów. Gdy plucha i szaruga dają się we znaki, warto sięgnąć po produkty do oświetlenia samochodu o wzmocnionej wiązce światła. Pozwolą Ci szybciej dostrzec zagrożenia czy znaki ostrzegawcze, dlatego zwiększą bezpieczeństwo Twoje i innych użytkowników dróg. Dzięki nim wcześniej zauważysz nierówności na jezdni i będziesz mógł przed nimi zwolnić albo wygodnie je ominąć. Chyba nie ma kierowcy, który nie skrzywiłby się w obawie o stan zawieszenia po przejechaniu przez dziurę, której nie zauważył albo przed którą nie zdążył już zareagować?

Szczególnie warto, aby po oświetlenie o podkręconych parametrach sięgali kierowcy, którzy przekroczyli 40. rok życia. Wiek ten dla wielu osób stanowi granicę, gdy kontrast widzenia znacznie słabnie i pojawia się potrzeba wzmocnienia go dzięki jaśniejszej i dłuższej wiązce. Jeśli natomiast sporadycznie siadasz za kierownicą, bo wszędzie, gdzie potrzebujesz się dostać, dojdziesz na pieszo i jeszcze rzadziej korzystasz z auta po zmroku… Możesz śmiało pozostać przy standardowych halogenach. Tradycyjne H1 w zupełności wystarczają do bezpiecznej, dziennej jazdy i z pewnością posłużą dłużej niż ich ulepszone odpowiedniki. Nie staraj się jednak na siłę oszczędzać i pamiętaj, że produkty marki Tungsram gwarantują dobrą jakość, która nie wymaga wyrzeczeń. Za korzystną cenę nabędziesz je w naszym sklepie – zapoznaj się z ofertą na autolamp.pl.

Źródło zdjęć: shutterstock.com, unsplash.com