Seria lamp Tungsram Xensation

Nowoczesny design stanowi motoryzacyjne marzenie wielu kierowców. Odpowiednio dobrane oświetlenie to najprostsza droga, by nadać sportowego charakteru swoim czterem kółkom. To właśnie dlatego popularność lamp ksenonowych wciąż rośnie. Tym bardziej, że wygląd to nie jedyna zaleta takich reflektorów. Dziś rzucamy trochę światła na sensacyjne właściwości serii palników wyładowczych Tungsram Xensation – jeszcze lepszych niż zwykłe ksenony!

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Jak działają lampy ksenonowe?
  • Jakie produkty tworzą linię Tungsram Xensation?
  • Co wyjątkowego mają w sobie Tungsram Xensation Megalight +100 i Tungsram White Xensation?
  • Czy możesz zamontować palniki Tungsram Xensation w swoim samochodzie?

W skrócie

Xensation to linia premium lamp wyładowczych marki Tungsram. Co bardzo ważne, są to lampy dopuszczone do w pełni legalnego użytku na drogach publicznych. Tungsram Xensation oferują dłuższą, szerszą i jaśniejszą wiązkę światła niż standardowe ksenony, w znaczący sposób podnosząc poziom bezpieczeństwa na drodze.

Fenomenalne ksenony

Najpierw były zwykłe żarówki – wypełniona próżnią kwarcowa bańka i wolframowy żarnik. Niestety, podczas pracy nalot, pochodzący z rozgrzanego drucika, osadzał się na powierzchni bańki. W ten sposób żarówki ciemniały i z czasem ich światło traciło na jakości, ostatecznie zaś – szybciej się przepalały. W latach 60. zastąpiono je halogenami. W ich bańkach znajduje się gaz szlachetny (zwykle jod lub brom), który sprawia, że cząsteczki wolframu wracają na żarnik, przedłużając jego żywotność i zapobiegając matowieniu żarówki. Był to prawdziwy przełom w dziedzinie oświetlenia samochodowego. I gdy myśleliśmy, że halogeny to szczyt technologicznych możliwości, w blasku jupiterów pojawiła się lampa ksenonowa.
Choć z przyzwyczajenia nazywamy ją żarówką, w rzeczywistości określenie to nijak się ma do lampy ksenonowej. Dlaczego? Bo nie ma w niej… żarnika! Źródło światła stanowi łuk świetlny, wytwarzany pomiędzy dwiema elektrodami za sprawą wyładowania elektrycznego – stąd określenie „palnik wyładowczy”. Druga (bardziej popularna) nazwa pochodzi od gazu zapłonowego, dzięki któremu możliwe jest szybkie osiągnięcie satysfakcjonującego poziomu światła. Wysokie napięcie niezbędne do powstania łuku wytwarza przetwornica. Wewnątrz bańki lampy ksenonowej panuje wysokie ciśnienie – rzędu kilkudziesięciu atmosfer – podtrzymujące i nasilające intensywne światło, o temperaturze barwowej między 4500 a 6500, czyli bardzo zbliżone do światła słonecznego.
Ksenony mogą pochwalić się jeszcze jedną ogromną zaletą: są bardzo wydajne. Emitują jasny strumień świetlny o wartości aż 3200 lumenów, potrzebując do tego jedynie 35 watów. To znacznie mniej niż halogeny, które do wytworzenia światła o mocy o połowę mniejszej wymagają mocy 55 watów. Ponadto żywotność lampy ksenonowej można szacować na 3 tys. godzin nieprzerwanej pracy, czyli w przybliżeniu 5–7 lat regularnego użytkowania. To niemal 10 razy dłużej niż w przypadku starszych kuzynek.

lampy ksenonowe

Sensacyjna seria Tungsram Xensation

Czy można znaleźć lampy jeszcze lepsze od najlepszych? Można! Seria Tungsram Xensation to linia premium wśród lamp ksenonowych. Wchodzące w jej skład produkty, a więc Tungsram White Xensation i Tungsram Xensation Megalight +100, mają w sobie ten wyróżniający look, który tak kusi kierowców i sprawia, że samochód zyskuje nowoczesny, sportowy charakter. Jednocześnie są jeszcze bardziej skuteczne od innych modeli. Zapewniają więcej światła i lepsze doświetlenie drogi poprzez wzmocnienie lub rozjaśnienie wiązki. Wpływa to na podniesienie poziomu bezpieczeństwa zwłaszcza podczas jazdy nocnej, gdy tylko dobrze dobrane reflektory mogą stworzyć odpowiednie warunki pracy dla Twojego oka. Dzięki wypoczętemu i wyostrzonemu wzrokowi Twój mózg otrzymuje precyzyjne sygnały z otoczenia, a ciało może reagować szybciej i właściwiej.
Lampy z serii Tungsram Xensation są więc odpowiedzią na trudności jazdy nocnej – jeszcze lepszą niż inne żarówki samochodowe. Tym bardziej, że wszystkie modele tej linii mają homologację E1, która zezwala na poruszanie się po drogach publicznych w Unii Europejskiej. To bardzo ważne i w przypadku świateł o podwyższonych standardach – nie takie oczywiste.

Xensation Megalight +100

To prawdziwy skok w zakresie oświetlenia samochodowego. W lampach Xensation Megalight +100 została wykorzystana innowacyjna technologia, zapewniająca maksymalną moc i skuteczność. To właśnie sprawia, że oświetlają one drogę lepiej niż inne ksenony – nie mówiąc już o zwykłych halogenach, które biją na głowę, dając nawet do 100% więcej światła od nich. A większa ilość światła na jezdni przed Tobą przekłada się oczywiście na wyraźne poszerzenie i lepsze doświetlenie pola widzenia. Widzisz zatem więcej i wcześniej dostrzegasz przeszkody – nie tylko te, które znajdują się bezpośrednio przed Tobą, ale również umiejscowione peryferyjnie. Tym samym Xensation Megalight +100 powodują poprawę bezpieczeństwa jazdy.

White Xensation

Szukasz lamp przede wszystkim jasnych? White Xensation to lampy ksenonowe o temperaturze barwowej do 5500 K, którą zachowują przez większość nominalnego okresu eksploatacji. Oznacza to, że ich światło jest niebieskawobiałe i bardzo jasne. Dają efekt zbliżony do światła dziennego, które umożliwia dokładne i szczegółowe widzenie oraz odpowiednią ocenę odległości. Ma to pozytywny wpływ zarówno na poziom bezpieczeństwa na drodze, jak i na zdrowie Twoich oczu, które nie są zmuszone do wytężonej pracy w nienaturalnych dla siebie warunkach, jak ma to miejsce w półmroku lub niewystarczająco intensywnym świetle tradycyjnych żarówek. Oczywiście, jak w przypadku wszystkich jarzników, jasność White Xensation z czasem stopniowo spada, a światło z każdym włączeniem staje się nieznacznie bardziej fioletowe.

Lampy D1 i D2 są w stanie rzucać na drogę nawet o 20% więcej światła o maksymalnym natężeniu. To kolejna cecha, dzięki której z White Xenstation możesz czuć się bardziej komfortowo – jaśniejsza jezdnia to szerszy i dokładniejszy zakres widzenia, a więc szybsze reakcje i bezpieczniejsza jazda!

Co mówią symbole?

Oznaczenia lamp ksenonowych składają się z trzech symboli. Pierwszy jest stały dla wszystkich ksenonów – to litera D pochodząca od angielskiego słowa „discharge”, czyli wyładowanie. Następująca po nim cyfra, jeśli jest nieparzysta, informuje o typie integracji lampy z zapłonnika. Jeżeli znak jest parzysty, dostajemy wiadomość, że zapłonnik w danym modelu nie występuje. Litera R lub S to oznaczenie typu reflektora: pierwsza przypisana jest do reflektorów odbłyśnikowych, a druga – soczewkowych.
Tungsram White Xensation są dostępne w wariantach z zapłonnikiem (D1S, D3S) i bez zapłonnika (D2S, D4S) do reflektorów soczewkowych oraz bez zapłonnika do świateł odbłyśnikowych (D2R). Wśród Tungsram Xensation Megalight +100 wybór jest nieco mniejszy – producenci oferują modele D1S i D2S.

jakość ksenonów

Choć lampy z serii Tungsram Xensation mają mnóstwo zalet i ich przewaga nad innymi rodzajami oświetlenia samochodowego jest niewątpliwa, to jednak nie każdemu kierowcy będzie dane się nimi cieszyć. Koniec końców to lampy ksenonowe, których użytkowanie wiąże się nierozłącznie z posiadaniem w samochodzie dodatkowej skomplikowanej instalacji, niezbędnej do ich prawidłowego funkcjonowania – systemu automatycznego poziomowania oraz samooczyszczania. W nowych samochodach, gdzie reflektory ksenonowe montowane są fabrycznie, produkty z serii Tungsram Xensation sprawdzą się bez zarzutu. Co jednak ze starszymi modelami, wyposażonymi w oświetlenie halogenowe?

Jeśli chcesz korzystać z zalet White Xensation i Xensation Megalight +100 w starszym samochodzie, najpewniej będziesz musiał przeprowadzić kosztowną wymianę reflektorów. Prosty tuning nie wchodzi tutaj w grę! Nagrodą za poświęcony czas, energię i pieniądze będzie większy komfort jazdy, wyższy standard bezpieczeństwa i nowoczesny look, który zyska Twoje auto. Czy warto – musisz ocenić sam. Ale pamiętaj, że w razie czego z przyjemnością Ci pomożemy, gdy będziesz szukał swoich wymarzonych świateł na autolamp.pl!

 

Źródło zdjęć: shutterstock.com